Ciekawostki Uniwersalne

Jak wzmocnić odporność dziecka w okresie jesienno-zimowym?

Jesień to bardzo trudny czas dla wielu rodziców. Nagłe zmiany pogody, ochłodzenie, opady deszczu i intensywny wiatr powodują u dzieci spadek odporności, który często kończy się przeziębieniami  lub poważniejszymi infekcjami. Jak radzić sobie z gorszym samopoczuciem i wzmocnić dziecięcy organizm? Przeczytajcie!

Sezon jesienno-zimowy, to okres najczęstszych zachorowań na infekcje wirusowe

Właściwa dieta

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednie odżywanie ma ogromny wpływ na zdrowie i prawidłowy rozwój organizmu. Dieta musi być nie tylko pełnowartościowa i właściwie zbilansowana, ale również różnorodna. Nie powinno w niej zabraknąć świeżych  warzyw, owoców,  bogatych w kwasy Omega 3 ryb morskich, pełnoziarnistych produktów zbożowych, nabiału będącego ważnym źródłem wapnia oraz chudego, dobrej jakości mięsa.

Co powinno się znaleźć na talerzu malucha jesienią i zimą?

W tym wymagającym dla naszego organizmu okresie warto stawiać na sprawdzone i skuteczne składniki spożywcze, które nie tylko podnoszą odporność, ale również mają działanie rozgrzewające. Jest się wśród nich wiele sezonowych owoców i warzyw oraz ogólnodostępnych produktów, które kupimy niemal w każdym supermarkecie. Należą do nich:

  • Kiszone ogórki oraz kapusta, które zawierają duże ilości naturalnych probiotyków oraz witaminy C
  • Buraki, które można podawać również surowe, np. w formie soku przecierowego
  • Dynia, idealnie nadająca się na lubianą przez dzieci zupę-krem, placki, kopytka, dodatek do makaronu itp.
  • Czerwone porzeczki,  pomarańcze, cytryny, acerola – cenione ze względu na wysoką zawartość witaminy C
  • Czosnek, będący naturalny antybiotykiem
  • Kasze, w szczególności amarantus i kasza jaglana
  • Tłuste ryby morskie
  • Pełnoziarniste, ciemne pieczywo i makarony
  • Oliwa z oliwek, masło
  • Naturalny miód, którym warto zastąpić cukier
  • Rozgrzewające przyprawy, takie jak imbir, kurkuma, cynamon, goździki, które można dodawać zarówno do potraw, jak i herbaty.

Warto również rozważyć suplementację witaminy D, ponieważ w okresie jesienno-zimowym dziecięcy organizm nie jest w stanie jej syntezować ze względu na zbyt małą ilość promieni słonecznych.

Zbilansowana dieta, to bardzo ważny element budowania odporności dziecka

Regularne spacery

Chociaż pogoda za oknem nie zachęca do opuszczania mieszkania, należy pamiętać, że tylko częste przebywanie na świeżym powietrzu pozwoli zahartować dziecięcy organizm,  a tym samym wzmocnić jego odporność. Dzieci powinny mieć prawo do aktywności na świeżym powietrzu codziennie, bez względu na warunki atmosferyczne, przynajmniej przez 15- 20 min. Może to być np. krótki spacer, czy powrót z przedszkola piechotą, zamiast samochodem. Pediatrzy zalecają, aby na zewnątrz regularnie wychodzić już z dziećmi powyżej 3 tygodnia życia – jedynym przeciwwskazaniem jest temperatura spadająca do -10 stopni Celsjusza,  porywisty wiatr lub wysokie stężenie smogu.

Odpowiedni strój

Zabierając dziecko na jesienny lub zimowy spacer, nie można zapomnieć o właściwym ubiorze. Ważne jest, aby było ono przygotowane na panujące za oknem warunki. Dobrze więc zaopatrzyć je w ciepłą, termoaktywną bieliznę, nieprzemakalną kurtę i buty, czapkę, szalik i rękawiczki. Jesienią, kiedy pogoda bardzo szybko się zmienia, najlepiej ubierać dzieci na tzw. cebulkę, czyli w kilka warstw, które w razie potrzeby można łatwo zdjąć i ponownie założyć.

Należy również pamiętać, by nie przesadzać w żadną stronę – przegrzanie bywa równie niebezpieczne, co zmarznięcie czy przemoczenie.

Nie bójmy się wspólnych spacerów, nawet kiedy pogoda nas nie rozpieszcza

Dobre nawyki

Nie jest tajemnicą, że maluchy najczęściej zarażają się różnorodnymi infekcjami od siebie nawzajem. Temat ten szczególnie dobrze znany jest rodzicom, których pociechy chodzą do żłobka lub przedszkola. Z tego względu ważne jest, aby od małego uczyć je higieny osobistej i prawidłowych zachowań, takich jak mycie rąk, używanie chusteczek higienicznych czy zasłanianie ust podczas kaszlu.

Napisz komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. WIĘCEJ INFORMACJI

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close